510-510-981Panel klienta

Jak wybrać opony do auta?

 

 

 

 

 

Wybór opon do samochodu wcale nie jest prostą sprawą. Na rynku dostępnych jest tak wiele modeli, że kierowcy często odwiedzają polecany sklep z oponami w Białymstoku, który zajmuje się również profesjonalnym doradztwem w zakresie ogumienia. Przeczytaj porady ekspertów z 4opony.pl

 

Z tego artykułu dowiesz się:

 

Niezależnie od wielkości pojazdu, jego wieku, mocy silnika czy przebiegu, wybór opon ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa kierowcy, pasażerów i innych uczestników ruchu. Ogumienie ma zapewnić maksymalna trakcję w skrajnie różnych warunkach. Dlatego właśnie współcześnie na rynku znajdują się setki modeli opon, które często na pierwszy rzut oka różnią się od siebie tylko detalami. Sprawdź, czym kierować się podczas wyboru najlepszych opon do swojego auta?

Jakie są rodzaje opon?

W naszej strefie klimatycznej opony dostępne na rynku podzielić można na różne sposoby. Najprostszą klasyfikacja to ogumienie letnie i zimowe. Fundamentalne różnice pomiędzy jednym a drugim rodzajem takiego ogumienia objawiają się we wzorze bieżnika oraz składzie mieszanki, z której zrobiono oponę. Dzięki temu w niskich temperaturach zimówki pozostają elastyczne, natomiast podczas upałów gumy letnie zapewniają optymalne trzymanie w zakrętach i relatywnie wysoką żywotność. Można ogumienie podzielić również na:

- nowe,

- używane,

- bieżnikowane.

O wadach i zaletach każdych z nich piszemy w dalszej części tekstu.

Najrzadziej opony do seryjnych aut osobowych dzieli się ze względu na dedykowaną nawierzchnię. W tej klasyfikacji wyróżnić można opony deszczowe, na suchy asfalt, niskoprofilowe opony do jazdy autostradowej, wysokoprofilowe opony zimowe do kopnego śniegu i błota pośniegowego oraz opony całoroczne, czyli wielosezonowe. Niezależnie od rodzaju, praktycznie wszystkie fabrycznie nowe modele dostępne są w sklepie z oponami w Białymstoku.

Czy warto kupić opony całoroczne lub bieżnikowane?

Wielu kierowców szuka alternatyw dla zakupu dwóch kompletów opony, czyli zimówek i letnich. Najczęstszym powodem takiego postępowania są względy finansowe, które okazują się tym ważniejsze, im większe ogumienie trzeba kupić. Wydaje się, że jednym z rozwiązań może być zakup opon całorocznych.

Bywają one nazywane również wielosezonowymi, bowiem w teorii mają wystarczyć na cały rok. W opinii producentów takiego ogumienia zapewnia ono optymalną trakcję zarówno na śniegu i w błocie pośniegowym w temperaturach ujemnych oraz na rozgrzanym słońcem asfalcie i w strugach deszczu. W praktyce okazuje się to jednak niemożliwe. Dlatego właśnie eksperci z www.4opony.pl ogumienie całoroczne polecają wyłącznie kierowcom, którzy mieszkają w dużych miastach w centralnej części kraju. Przez większą część zimy ulice pozostają tam czarne, więc wielosezonowe gumy jako tako radzą sobie w zimie. W lecie w warunkach miejskich ich właściciele nie osiągają zbyt wielkich prędkości, lecz i tak muszą liczyć się z przyspieszonym zużyciem bardziej elastycznej mieszanki.

Dla niektórych inną alternatywą dla tandemu zima-lato są opony bieżnikowane. Jest to ogumienie regenerowane, którego bazę stanowią wyeksploatowane egzemplarze. Nakłada się na nie nowe warstwy bieżnika, co znacząco obniża koszty produkcji, a więc finalną cenę opony. I na tym zalety bieżników się kończą. Ogumienie tego typu trudno się wyważa, bieżnik hałasuje podczas pracy i zdarza się, że odpada przy wysokich prędkościach. Dlatego właśnie serwis oponiarski www.4opony.pl odradza zakup “nalewek”. Eksperci są zgodni co do tego, że najbezpieczniejsze są opony fabrycznie nowe.

Jak dobiera się opony?

Aby dobrze wybrać opony do auta, trzeba również wiedzieć, jakiego rozmiaru szukać. W zdecydowanej większości przypadków wymiary ogumienia do aut osobowych określają trzy parametry:

- szerokość opony w milimetrach (np. 205),

- profil opony, czyli wysokość od rantu felgi do czoła bieżnika, wyrażana jako procent z szerokości (np. 185/65 oznacza że wysokość boku opony wynosi 65% z 185 mm, czyli ok 120 mm.)

- średnica, przy czym w tym wypadku chodzi o średnicę otworu na felgę (np. R15).

Zapis tego typu będzie miał postać np. 185/65 R15. Inne oznaczenia spotykane są w oponach do aut terenowych, które mają parametry np 31x10,5r15 (cała opona ma wysokość czyli średnicę zewnętrzną 31 cali (ok. 79 cm) i 10,5 cala (ok. 27cm) szerokości, a montuje się ją na felgę o średnicy 15 cali). Mogłoby się zatem wydawać, że rozmiar opon uwarunkowany jest wielkością felg i jest w tym trochę prawdy. Od ich wymiarów zależy zarówno średnica wewnętrzna opony, jak i jej szerokość. Jednakże wszystko tak naprawdę zależy od parametrów nadwozia naszego pojazdu. Za duże koło może po prostu nie zmieścić się we wnęce nadkola. Za szeroka opona będzie ocierała przy skręcie. Przy wyborze najlepszych opon należy kierować się zaleceniami producenta pojazdu, albo skorzystać z profesjonalnego doradztwa personelu sklepu z oponami w Białymstoku.

 

 

Nasze oddziały Franczyzowe

Nasze oddziały Partnerskie

Car For you © 2019 - 2024. All rights reserved. Projekt i wykonanie: RentCarSoft